Meedenken, meegroeien en samen bouwen. Dat is wat Ninke Hordijk en Sebastiaan van Dalen graag willen met hun personeelsbureau Sjiek. Sjiek. richt zich op de horeca- en evenementenbranche, waarmee ze niet enkel de juiste personen bij de juiste opdrachtgever willen plaatsen, maar ook ambassadeurs voor ‘de allermooiste branche van Nederland’ willen creëren. De manier waarop ze dat doen is precies als de spellingswijze van de naam Sjiek.: helemaal van nu en een tikkeltje eigenwijs. Werken in de horeca of bij gave evenementen? Sjiek.
‘Sjiek. is een personeelsbureau voor de horeca- en evenementenbranche’, begint Ninke. ‘Dat is een branche waarin de vraag naar goede flexibele personele inzet blijft. Een vraag waar wij graag op inspringen!’ Ook nu de timing op zijn zachtst gezegd spannend is, hebben Ninke en Sebastiaan er alle vertrouwen in dat ze met Sjiek. het verschil kunnen maken. Ninke: ‘Iedereen is nu zoekende – naar nieuwe vormen, nieuwe samenstellingen. Wij willen graag met onze partners meedenken, meegroeien en samen bouwen. Wat dat betreft is dit juist de perfecte periode om te starten!’
Wij willen graag met onze partners meedenken, meegroeien en samen bouwen. Wat dat betreft is dit juist de perfecte periode
Samenwerking aangaan
Ze willen niet zomaar goed personeel op de juiste plek zetten. Ninke: ‘We willen echt een samenwerking aangaan met onze partners. Als ‘inlener’ moet je kunnen vertrouwen op je personeelspartner. Hierin willen wij op de juiste manier ondersteunen, onder andere door in gesprek te gaan met onze partners: wat hebben ze nodig, wat kunnen we van elkaar leren? Het is een kracht om naar elkaar te luisteren.’
Ambassadeurs creëren
Boven alles is de horeca- en evenementenbranche een ontzettend mooie branche. Sebastiaan: ‘Er gebeurt zoveel rondom het organiseren van een event, de meeste uren zitten in de voorbereiding en in de afbouw, die worden niet gezien. We nemen mensen graag mee in deze wereld. We willen laten zien welke beroepen tot deze branche behoren. Dat zijn zoveel gave functies en bedrijven waar nu onvoldoende weet over is. Dat vinden we zonde.’ Ninke: ‘We werken met een jonge doelgroep, de focus ligt op mensen tussen de 18 – 28. Dat is een periode in je leven die heel belangrijk is, juist die jaren vormen je voor de rest van je leven. Daarnaast is ook de band die je onderling met je horecacollega’s opbouwt heel bijzonder, wij zien het zelf ook in onze vriendenkring. Onze missie is om (jong) talent deel uit te laten maken van de branche, zodat zij een netwerk opbouwen met de branche. Op die manier wil Sjiek. de keuze aantrekkelijk maken om een baan te kiezen in de branche, ook na deze pittige tijden van corona.’
Liefde voor de branche
In die jaren kan de liefde voor de branche echt groeien, daar weten ze zelf alles van. ‘Allebei hebben we een horeca-achtergrond. De voordelen en de veelzijdigheid van het werken in de horeca hebben we dus aan den lijve ondervonden’, vertelt Sebastiaan. 31 en 37 zijn ze, maar samen hebben ze al ruim 20 jaar ervaring in de uitzendbranche. ‘Binnen de uitzendbranche zijn we geen onbekenden’, vult Ninke aan. ‘Mensen weten dat we flexibel en betrouwbaar zijn.’
’Werken in de horeca? Onze missie is om (jong) talent deel uit te laten maken van de branche’
Verschil maken met trainingen
‘Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we onze mensen zeker niet in het diepe gooien’, vertelt Sebastiaan. ‘Naast de basistraining biedt Sjiek. samen met partners verschillende trainingen ter verdieping en verbreding van de kennis aan, zodat onze mensen de juiste kennis en kunde bezitten om zich prettig en zelfverzekerd te voelen. Alleen op die manier kun je ook genieten van het moment.’ Gastvrijheid noemen ze een containerbegrip, wat bovendien vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. Sebastiaan: ‘Gastvrijheid zit in je DNA, dat is een onderdeel van jezelf. Natuurlijk kan het gestimuleerd worden, maar als je er te veel over na moet denken, dan is het geen onderdeel van je eigen identiteit.’ Ninke vult aan: ‘Als je met vrienden bent, dan denk je niet na over hoe gastvrij je bent, op een gegeven moment bén je gewoon zo. Op die manier willen wij ook dat onze medewerkers omgaan met gasten. Het gaat om een houding, ontspannen op een correcte manier, maar wél van deze tijd. Het is een manier van zorgzaamheid, het willen helpen en elkaar met waarde behandelen. Vind je het bovendien leuk om je gastvrij op te stellen en mensen een fijn gevoel te geven? Dat zijn allemaal aspecten die een rol spelen.’
De passie is er, de rest komt vanzelf!
Een droomopdrachtgever? Daar hoeven ze niet lang over na te denken: ‘Dat is een opdrachtgever die zowel actief is in de zakelijke als leisurebranche, en dan ook binnen meerdere facetten. Dus attractieparken, hotels, evenementen, noem maar op. Het zou mooi zijn als we een dergelijk bedrijf als partner mogen ondersteunen. Maar voor nu hopen we vooral dat mensen ons enthousiasme zien. We bevinden ons volop in de opstartfase. We starten liever later en goed, dan snel en half. De passie is er, de rest komt vanzelf!’ Al te ver vooruitdenken, daar zijn ze te bescheiden voor. Maar, ‘Het zou super zijn als er in de branche gezegd wordt: wil je dat het goed geregeld wordt? Werken in de horeca? Bel dan met Sjiek.!’